Advies Kabels En Leidingen Infraprojecten 6

Afwijkende situaties afhandelen in Klic Beheer

Het melden van afwijkende situaties is per 1 oktober 2023 veranderd. Er kan vanaf deze datum alleen nog maar digitaal een afwijkende situatie worden gemeld. Vanaf nu kan dit dan ook in de Klic App. In dit bericht lees je hoe dit moet, vind je een handleiding en een filmpje van de te nemen acties. Hulp nodig?

Meer weten?

Wat is een afwijkende situatie?

Er zijn 3 soorten afwijkende situaties. We vertellen graag meer over deze verschillende typen van afwijkende situaties:

  • Afwijkende ligging: de afstand verschilt meer dan 1 meter (horizontaal).
  • Niet gevonden: er ligt geen kabel of leiding
  • Onbekend net: je treft 1 of meerdere onbekende kabels en/of leidingen aan.

Wat is het wettelijk kader?

Als een grondroerder een afwijkende situatie constateert dan is degene wettelijk verplicht hiervan direct een melding te doen bij het Kadaster. Het Kadaster neemt deze melding in behandeling door deze naar de betrokken netbeheerders door te zetten om dit te controleren. De netbeheerders zijn weer wettelijk verplicht deze meldingen binnen 10 werkdagen af te handelen.

Hoe meld ik een afwijkende situatie?

Om de verplichte melding van een afwijkende situatie makkelijker te maken, heeft GOconnectIT de Klic Altijd en Overal Service uitgebreid met extra functionaliteit. Met de Klic App kunnen gebruikers in het veld snel en eenvoudig een afwijkende situatie registreren. Op kantoor is de melding meteen beschikbaar in Klic Beheer, waardoor je het direct kunt bewerken en doorzetten naar het Kadaster. Zo voldoe je moeiteloos aan de WIBON wetgeving, werk je conform CROW 500 en heb je de afwijkende situatie juist afgehandeld. In onderstaande instructievideo zie je hoe je dit doet. Op zoek naar meer informatie? Download dan onze handleiding voor extra uitleg.


  • Alles in één omgeving

    Eén omgeving voor de afhandeling van afwijkende situaties.
  • Eigen asset registratie

    De eigen asset registratie en de afwijkende situatie in dezelfde kaart te beoordelen.
  • Bespaar tijd

    Bespaar tijd door de eenvoudige workflow voor de afhandeling van de afwijkende situatie.
  • Voldoe aan de wet

    Door het afhandelen van de afwijkende situatie met Klic Beheer wordt alle communicatie binnen het proces wordt afgehandeld en gelogd. Hierdoor voldoe je aan de WIBON wetgeving.

Meer informatie?

Wil je meer weten over het afhandelen van Afwijkende situaties? Download de handleiding.