Swiss Knife Hoe Krijg Ik Mijn Medewerkers Aan De App 1030X371

Hoe krijg ik m'n mensen aan de app?

Bij veel bedrijven in bijvoorbeeld de infrastructuur was het tot voor kort gemeengoed: papieren werkbonnen en mappen vol met formulieren. Tegelijkertijd kan tegenwoordig bijna iedereen werken met een mobiele telefoon of andere mobiele device en zijn apps haast de gewoonste zaak van de wereld. Tijd om voor al die bonnen en formulieren een app te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat de apps echt gebruikt worden?

Voor de implementatie zijn vaak wel wat hindernissen te nemen. Senior werknemers zijn gewend om op een bepaalde manier –met papier– te werken. Het is goed om duidelijk te hebben hoe een bedrijf werkt en welke processen je beter zou kunnen stroomlijnen. Hoe kun je apps en devices zo goed mogelijk inzetten? Het moet makkelijker zijn dan wat op papier gebruikelijk was, bijvoorbeeld door te zorgen dat bepaalde gegevens al ingevuld zijn in het digitale formulier. Wist je dat betaalstromen ook sneller op gang komen doordat opdrachtgevers veel sneller over alle benodigde informatie beschikken?

Enkele praktische spelregels:

  • Neem medewerkers serieus en laat zien dat het geen invuloefening is, maar dat de app echt deel uitmaakt van een totaalproces
  • Kijk welke data echt belangrijk is, sla niet door met het aantal checks. Start bij de benodigde output
  • Zorg dat alle data die vooraf bekend is automatisch door de app wordt ingevuld, dat bespaart de medewerker tijd
  • Begeleid mensen in het gebruik en maak ook een ideeënbox formulier voor verbeteringen uit het veld
  • Maak gebruik van ‘digitale’ doordrukvellen, de medewerker kan nog x dagen zien wat hij zelf heeft ingevuld. Dit maakt de overstap vanaf papier makkelijker

Onze oplossing met deze voordelen heet GO Appeee. De implementatie vraagt wat begeleiding, maar in de praktijk zijn medewerkers minder bang voor apps dan hun managers denken. Informeer eens naar de mogelijkheden.